Nachgereichte Vorträge 2005-2013

Hier finden Sie nachgereichte Vorträge, welche erst nach Drucklegung eingereicht wurden.

22. Aachener Kolloquium 2013
TitelReferentFirmaSessionSaalDatum/ZeitDownload
The Volkswagen Group’s CNG CampaignHeinz-Jakob NeußerVolkswagen AGEröffnende PlenarsessionEuropa-Saal08.10.13
08:40 Uhr
The BMW i3 and the BMW i8 – Start in the Era of ElectromobilityPeter LangenBMW AGEröffnende PlenarsessionEuropa-Saal08.10.13
09:00 Uhr
The Mercedes-Benz OM 651 Four-Cylinder Diesel Engine for Worldwide UsePeter LückertDaimler AGNeue DieselmotorenEuropa-Saal08.10.13
11:00 Uhr
Captive Engineering Centers – Challenges of R&D Localization in Emerging MarketsWolfgang BernhartRoland Berger Strategy ConsultantsStrategiekonzepte
der
Automobilindustrie I
Brüssel-Saal08.10.13
11:00 Uhr
The New Engine for Accord Hybrid and Study of the Turbocharging Direct Injection Gasoline Engine of Small Diameter of CylinderAkiyuki YonekawaHonda R&DNeue Otto-/CNG-MotorenEuropa-Saal08.10.13
14:00 Uhr
Research Project MEHREN
Potentials of Highly-Integrated Wheel Hub Drives for New Vehicle Concepts
Sebastian WielgosSchaeffler TechnologiesGesamt-fahrzeugkonzepteBrüssel-Saal08.10.13
14:00 Uhr
Engineering and Design – Optimisation by CompromiseLutz FügenerHochschule PforzheimGesamt-fahrzeugkonzepteBrüssel-Saal08.10.13
15:00 Uhr
The Innovative High-Performance Plug-In Hybrid Drivetrain in the New Porsche 918 SpyderJörg KernerPorscheHybrid & EV IIEuropa-Saal09.10.13
10:30 Uhr
The Ultraboost Extreme Downsizing Project: Direct Injection, Compound Charging, Variable Valve Timing and 60% Less CapacityJames TurnerJaguar Land RoverAufladungEuropa-Saal09.10.13
14:00 Uhr
Future of Honda’s Powertrain TechnologyToshihiro MibeHonda R&D Co., Ltd. Automobile R&D CenterPlenarsessionEuropa-Saal09.10.13
15:40 Uhr
21. Aachener Kolloquium 2012
TitelReferentFirmaSessionSaalDatum/ZeitDownload
Mobility for the FutureUlrich EichhornVerband der AutomobilindustrieEröffnende PlenarsessionEuropa-Saal09.10.12
08:40 Uhr
Euro 6 – What’s Next?Ron BorsboomDAF Trucks NVEröffnende PlenarsessionEuropa-Saal09.10.12
09:00 Uhr
The Future of Personal MobilityPaul MascarenasFord Motor CompanyEröffnende PlenarsessionEuropa-Saal09.10.12
09:20 Uhr
Automatic Driving: One Hand on the Wheel –
A Hands-on Approach to Avoid Liability
Martin AsalThümmel, Schütze & PartnerLenkungskonzepteBrüssel-Saal09.10.12
11:45 Uhr
Waste Heat Recovery for Commercial Vehicles
with a Rankine Process
Dieter SeherRobert Bosch GmbHRestenergienutzungLissabon-Saal09.10.12
17:45 Uhr
ACOCAR: Ultimate Comfort and Safety Through
the Energy-Efficient Ective Damping System of
Tenneco
Koenraad ReybrouckTennecoEnergieeffizientes FahrwerkBrüssel-Saal09.10.12
17:45 Uhr
Innovation als Wachstumsmotor:
Perspektiven der Automobilindustrie
Dieter ZetscheDaimler AGZwischen-plenarsessionEuropa-Saal10.10.12
09:35 Uhr
Future Powertrain Solutions for BMW
Characteristic Driving Dynamics
Markus DuesmannBMW AGAbschließende PlenarsessionEuropa-Saal10.10.12
17:45 Uhr
20. Aachener Kolloquium 2011
TitelReferentFirmaSessionSaalDatum/ZeitDownload
Challenges and Strategies for a Sustainable
Mobility of the Future
Michael DickAudi AGEröffnende PlenarsessionEuropa-Saal11.10.11
08:30 Uhr
Powersource EvolutionShuichi NishimuraNissan Motor Co., Ltd.Eröffnende PlenarsessionEuropa-Saal11.10.11
08:30 Uhr
Innovative Technologies in Current and Future TFSI Engines from AudiDr. Rainer WurmsAUDI AGNeue Ottomotoren IEuropa-Saal11.10.11
11:00 Uhr
Control Algorithm for Hands-off Lane Centering on MotorwaysChris Van Dan ElzenMagna Electronics, Inc.Markteinführung von FASK1 Aachen-Saal11.10.11
15:15 Uhr
Challenges of the OEM/Supplier
Relationship with Respect to
Powertrain Integration
Dr. Hussein DourraChrysler Group LLCGetriebe & AntriebsstrangBerlin-Saal11.10.11
16:45 Uhr
A Comparison of the Body Structures of
WorldAutoSteel FutureSteelVehicle
and the
EU SuperLIGHT-CAR
Jody ShawUnited States Steel CorporationGesamtfahrzeug-konzepte IK1 Aachen-Saal11.10.11
16:45 Uhr
Holistic Method of Thermal Management Development
Illustrated by the Example of the Traction Battery for an Electric Vehicle
Peter JeckInstitut für Kraftfahrzeuge
RWTH Aachen University
Energieeffizienz & Thermomanagement IBrüssel-Saal12.10.11
10:30 Uhr
The Full-Hybrid Powertrain of the
New BMW ActiveHybrid 5
Claus-Otto GriebelBMW GroupElektro- & Hybridfahrzeuge IIBerlin-Saal12.10.11
11:00 Uhr
The Influence of Heating and Air Conditioning Systems on the Cruising Range of Electric CarsDr. Christof BöttcherVW AGEnergieeffizienz & Thermomanagement IIBrüssel-Saal12.10.11
14:30 Uhr
Efficient Climate System
for Mobile Air Conditioning
F. WieschollekVisteonEnergieeffizienz & Thermomanagement IIBrüssel-Saal12.10.11
15:00 Uhr
19. Aachener Kolloquium 2010
TitelReferentFirmaSessionSaalDatum/ZeitDownload
New Claims for
Mobility cause a Change in Car Development
Dr.-Ing. Klaus DraegerBMW AGPlenarsessionEuropa-Saal06.10.10
10:45 Uhr
Powertrain
Technologies for Future CO2-Emission Targets
Prof. Dr.-Ing. Leopold MikulicDaimler AGPlenarsessionEuropa-Saal06.10.10
15:40 Uhr
The (Main)
Objectives of Gasoline Engine Development at Mercedes-Benz
Dipl.-Ing. Peter LückertDaimler AGNeue Ottomotoren IEuropa-Saal05.10.10
16:45 Uhr
Modular Concepts for Electric Propulsion Systems at VolkswagenP. LückVolkswagen AGHybride und elektrische Antriebe III / KomponentenEuropa-Saal06.10.10
08:30 Uhr
Electric Vehicle – Money Trap or Cash Cow? Is E-Mobility the Business Model of the Future for Traditional Automotive OEMs?A. KrugRicardo Strategic
Consulting GmbH
Strategiekonzepte der Automobilindustrie IIK1 Aachen-Saal05.10.10
16:45 Uhr
Control Allocation
for Road Vehicles – a system-independent approach for integrated vehicle dynamics control
J. KrügerBMW Group Forschung und TechnikFahrwerkregelsystemeBrüssel-Saal05.10.10
14:15 Uhr
Research Project „e performance“ Design Approach for a BEVM. SchüsslerAudi AGHybride und elektrische Antriebe IV / KonzepteEuropa-Saal06.10.10
11:20 Uhr
18. Aachener Kolloquium 2009
TitelReferentFirmaSessionSaalDatum/ZeitDownload
On the Way towards Zero-Emission Mobility – Opportunities and Limitations of Electric DrivingDr. Dieter ZetscheDaimler AGPlenarsessionEuropa-Saal06.10.09
8:40 Uhr
Lightweight Technology and Electrification – Competence for the Future in the Context of Technological Progress and Customer BenefitsDipl.-Ing. Michael DickAUDI AGPlenarsessionEuropa-Saal06.10.09
9:00 Uhr
EU Activities to Develop Cooperative Mobility SystemsPaul KompfnerErtico – IST EuropeFahrerassistenzsystemeK1 Aachen-Saal06.10.09
11:00 Uhr
Bosch Parallel Hybrid before Start of ProductionDr.-Ing. Matthias KüsellRobert Bosch GmbHHybridantriebe 2Brüssel-Saal06.10.09
14:45 Uhr
New Concepts for Optimising Transient Torque Response and Fuel Economy of Turbocharged Gasoline EnginesDr.-Ing. Peter WieskeMAHLE International GmbHAufladungEuropa-Saal07.10.09
11:15 Uhr
DQ500 – The new Volkswagen seven-speed-dual-clutch gearbox for high torquesDr. Hubert GröhlichVolkswagen AGDoppelkupplungsgetriebeBrüssel-Saal07.10.09
8:30 Uhr
Actual and Future Powertrain Technology under Constraint of Global RequirementsDr. Jens HadlerVolkswagen AGPlenarsessionEuropa-Saal07.10.09
15:10 Uhr
17. Aachener Kolloquium 2008
TitelReferentFirmaSessionSaalDatum/ZeitDownload
Computational Emission Optimization on Powertrain LevelDr. Martin SchüßlerAVL List GmbHCAE – MethodenLissabon-Saal07.10.08
12:00 Uhr
Active Kinematics Control (AKC) Improving Driving Dynamics, Safety and ComfortDipl.-Ing. Marc WiesenthalZF Lemförder GmbHLenksysteme IBrüssel-Saal07.10.08
17:15 Uhr
Hybrid Operating Strategies with Electronic Horizon – a Cooperative Project of Daimler, Volkswagen and ikaDipl.-Ing. Felix TöplerInstitut für
Kraftfahrwesen, RWTH Aachen University
Hybridantriebe IILissabon-Saal08.10.08
14:45 Uhr
Innovations on Board The Drive for Safety, Comfort and SustainabilityDipl.-Ing. Wendelin KlüglContinental Automotive GmbHAbschließende PlenarsessionEuropa-Saal08.10.08
16:00 Uhr
16. Aachener Kolloquium 2007
TitelReferentFirmaSessionSaalDatum/ZeitDownload
Powertrain Approach for Sustainable Mobility with Hybrid TechnologyMr. Koei SagaToyota Motor CorporationEröffnende PlenarsessionEuropa-Saal09.10.07
09:20 Uhr
Contribution of Light Weight Car Body Design to CO2 ReductionDr.-Ing. Martin GoedeVolkswagen AGBody Lightweight Design IBrüssel-Saal09.10.07
11:00 Uhr
Smart Textiles in the AutomobileDipl.-Ing. Adrian AleksandrowiczInstitut für Textiltechnik, RWTH AachenValue Perception of Electronics in InteriorAachen-Saal09.10.07
14:15 Uhr
WIN – Winning the Automotive Localization Game in China and IndiaDipl.-Ing. Cristoph NettesheimThe Boston Consulting Group GmbHStrategiekonzepte in der Automobil-industrie IIAachen-Saal10.10.07
08:30 Uhr
Flexibility of Attribute Engineering in Dual Clutch TransmissionDr.-Ing. Frank CasimirGetrag Ford Transmissions GmbHAntriebsstrangBrüssel-Saal10.10.07
14:15 Uhr
Premium Strategy and Substainable Mobility – A Contradiction?Dr.-Ing. Klaus DraegerBMW AGAbschliessende PlenarsessionEuropa-Saal10.10.07
16:00 Uhr
15. Aachener Kolloquium 2006
TitelReferentFirmaSessionSaalDatum/ZeitDownload
Development of an Integrated Lateral and Longitudinal Automatic Controller for Vehicle GuidanceDipl.-Ing.
Christian Kölbl
TU MünchenFAS für die Längs- und QuerführungK1-Saal10.10.06
11:30 Uhr
Sensors for Driver Assistant Systems – From Comfort to Safety SystemsDipl.-Ing. Jürgen SeussHella KGaASensorik als Schlüsseltechnologie für FASK1-Saal11.10.06
14:45 Uhr
Directhybrid – a Combination of Combustion Engine and Electric TransmissionDr.-Ing. Wolfgang SteigerVolkswagen AGHybridantriebe IIIBerlin-Saal11.10.06
14:45 Uhr
Two Mode Hybrids – Adaption Power of an Intelligent SystemDr. Andreas TruckenbrodtDaimlerChrysler AGHybridantriebe IILissabon-Saal11.10.06
11:45 Uhr
Processes and Trends in the Commercial Vehicle IndustryDr.-Ing. Bernd WiedemannVolkswagen AGAbschliessende PlenarsessionEuropa-Saal11.10.06
16:50 Uhr
14. Aachener Kolloquium 2005
TitelReferentFirmaSessionSaalDatum/ZeitDownload
Structure improvements concerning side-on pole impactDipl.-Ing. M. Bröckerhoffika – Institut für Kraftfahrwesen AachenPassive SicherheitBrüssel-Saal06.10.05
15:15 Uhr
Improvement of Crash LegislationEberhard FaerberBundesanstalt für Straßenwesen (BASt)Passive SicherheitBrüssel-Saal06.10.05
15:15 Uhr
Multi-Material Body Concepts – Innovations to Affordable Lightweight DesignDr. Martin GoedeVolkswagen AG KonzernforschungKarosserieleichtbauK1-Saal06.10.05
10:45 Uhr
Efficient Hybrid Drive System with Ultracaps for City BusesDr. Stefan KerschlMAN Nutzfahrzeuge AGHybridantriebe IIBrüssel-Saal06.10.05
10:45 Uhr
NVH Technology for Acoustic Vehicle OptimizationDr.–Ing. Alexander KruseZF Sachs AGFahrzeug-Akustik IIK1-Saal06.10.05
08:30 Uhr
How to Master the Electronics Challenge – Results of a Global Roland
Berger Trend Study
Thomas WendtRoland Berger Strategy ConsultantsStrategiekonzepte in der AutomobilindustrieK1-Saal05.10.05
14:45 Uhr
Using THUMS (Total Human Model for Safety) for Pedestrian Safety SimulationTsuyoshi YasukiToyota Motor CorporationFußgängerschutzBrüssel-Saal06.10.05
08:30 Uhr
Mobility – the Automobile and KnowledgeProf. Dr. Dr. h.c. Walther Ch. ZimmerliVolkswagen
AutoUni Wolfsburg
Eröffnende PlenarsessionEuropa-Saal05.10.05
08:50 Uhr